1
موضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف کاملا شفاف و روشن است. نکته اول اینکه رهبر کشورما، رئیس جمهور، وزیرخارجه و سایر مسئولین ارشد کشور ما مانند دبیر شورای امنیت ملی، چارچوب های کشور را مشخص کرده اند.
نکته دوم اینکه ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم. خصوصا در این بیست و دو سه سالی که موضوع هسته ای ایران در جریان است ما همیشه از گفتگوها استقبال کرده ایم و اتفاقا چون نمی خواهیم به دنبال استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هست ای برویم تمام تلاشمان را به کار بردیم که ضوابط مربوط به آژانس بین المللی انرژی هسته ای را هم کاملا رعایت کنیم.
پس از یک طرف چارچوب های همکاری ما کاملا مشخص است از طرف دیگر هم مشخص است که به دنبال بمب اتمی نخواهیم رفت. در این مسیر هم ما همیشه استقبال کرده ایم که کشورهای دوست ما بتوانند تاثیرگذار باشند. هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران از اثرگذاری کشورهای دوست شانه خالی نکرد اما بر اساس چارچوب های مشخصی که ما داریم و از قبل هم اعلام شده است و ما به دنبال زیاده خواهی و بمت اتم و زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی هم نیستیم. امروز کاملا مشخص است که چه کسانی قواعد بین المللی را زیر پا گذاشته اند. رژیم صهیونیستی در داخل منطقه چند صد کلاهک هسته ای دارد و عضو معاهده منع اشاعه هسته ای هم نیست و تمام قواعد بین المللی را نادیده گرفته است. نه تنها قواعد بین المللی که بدیهیات قوانین انسانی زیر پا گذاشته شده است: مانند شکنجه، گرسنگی دادن و کشتن مردم غیرنظامی و نسل کشی…
در کنار آن امریکاییها هم نشان داده اند که پشتیبان رژیم صهیونیستی هستند و مقررات و حقوق بین المللی را کاملا نادیده گرفته اند. به تعبیر یکی از رهبران بزرگ دنیا که می گفت قواعد بین المللی در نظر اینها یک امر مفتضحی است به این معنا که قوانین بین المللی را برنمی تابند.
ایران همیشه اهل مذاکره بوده و هست اما همانطور که مقام معظم رهبری و سایر مسئولین ما فرمودند ما مذاکره ای که منجر به تحمیل یا تسلیم بشود را نمی پذیریم. مذاکره ای که از قبل نتایج آن را برای ما دیکته کنند و بخواهند ما فقط امضا کنیم طبعا نمی پذیریم.
سوال ششم: آیا فکر میکنید روسیه میتواند به شما در مذاکره بر سر یک توافق هستهای با غرب کمک کند؟