0
آنطور که گفتید در موافقتنامه بین ایران و روسیه همکاری های نظامی و دفاعی آمده است. در حوزه مورد تجاوز قرار گرفتن کشورهای ما آمده است که نباید به طرف سوم کمکی انجام بدهیم. نوع معاهده جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه متفاوت است با معاهده ای که فدراسیون روسیه با بلاروس یا کره شمالی دارد. اما اینکه آیا پیشنهادهایی هم از جانب روسیه بوده یا خیر، بله، گاهی دوستان روس علاقمندند که اعضای پیمان امنیت جمعی را افزایش بدهند و یا آن زمانی که آقای لاوروف صحبتی را با سفرا داشتند مبنی بر اینکه بتوان یک نوع پیمان های دفاعی دیگری را هم بین کشورهای همسو و همگرا در مقابل ناتو ایجاد کرد اما اینها هنوز در مذاکرات اولیه است و هنوز نهایی نشده است. این پیشنهادها مختص جمهوری اسلامی ایران هم نبوده با کشورهای همسو با روسیه بوده است.
ما بعد از انقلاب ۱۳۵۷ تمام تلاشمان این است که بر روی پای خود بایستیم. ما سیستم و دکترین امنتی خودمان را بر روی توان ملی خود بنا کرده ایم.
سوال چهارم: شایان ذکر است که این توافقنامه فاقد بند دفاع متقابل است. آیا ایران خواهان یک اتحاد دفاعی قویتر بود؟ آیا روسیه تا به حال پیشنهاد مشارکت دفاعی نزدیکتری داده است؟