0
بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با تجاوز مسلحانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران
صبح روز ۲۸ فوریه، نیروهای مسلح ایالات متحده و اسرائیل حملات هوایی به خاک ایران را آغاز کردند.
مقیاس و ماهیت تدارکات نظامی-سیاسی و تبلیغاتی که پیش از این گام بیپروا انجام شد، از جمله اعزام گروه بزرگی از نیروهای نظامی ایالات متحده به منطقه، هیچ تردیدی باقی نمیگذارد که ما با یک اقدام تجاوزکارانه مسلحانه، از پیش برنامهریزی شده و بی دلیل (بی بهانه) علیه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت و عضو سازمان ملل مواجه هستیم که نقض اصول و موازین اساسی حقوق بینالملل است.
این واقعیت نیز شایسته محکومیت است که حملات بار دیگر تحت پوشش روند مذاکراتی از سر گرفته شده صورت میگیرد. روندی که ظاهراً برای اطمینان از عادیسازی طولانیمدت اوضاع پیرامون جمهوری اسلامی طراحی شده بود و برخلاف سیگنالهایی بود که به طرف روسی داده میشد مبنی بر اینکه اسرائیلیها علاقهای به تقابل نظامی با ایرانیها ندارند.
جامعه بینالمللی، از جمله مدیریت سازمان ملل متحد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی، موظف است فوراً ارزیابی بی طرفانه و بی اغماض از این اقدامات غیرمسئولانه که با هدف تخریب صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه صورت گرفته است، ارائه دهد.
واشینگتن و تلآویو بار دیگر وارد یک ماجراجویی خطرناک شدهاند که به سرعت منطقه را به سمت یک فاجعه انسانی، اقتصادی و احتمالاً رادیولوژیکی (پرتوی) سوق میدهد.
نیات متجاوزان روشن است و کاملاً آشکارا توسط آنها اعلام میشود: تخریب نظام قانون اساسی و نابودی رهبری دولتی که برای آنها نامطلوب است و از تسلیم شدن در برابر دیکتاتوری زور و هژمونیسم خودداری کرده است. مسئولیت پیامدهای منفی این بحران دستساز، از جمله واکنشهای زنجیرهای غیرقابل پیشبینی و گرداب خشونت، به طور کامل بر عهده آنهاست.
پیامدهای سنگین این گامهای نسنجیده برای رژیم جهانی عدم اشاعه که سنگ بنای آن معاهده انپیتی (NPT) است، آشکارا نادیده گرفته میشود. در عین حال، ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی پشت نگرانیهای واهی مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایرانیها به سلاح هستهای پنهان شده است. بمباران تأسیسات هستهای که تحت پادمانهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار دارند، غیرقابل قبول است.
در واقع، نیت های واشینگتن و تلآویو هیچ ارتباطی با رژیم عدم اشاعه ندارد. آنها نمیتوانند درک نکنند که با فرو بردن خاورمیانه در ورطه تنشهای غیرقابل کنترل، در واقع کشورهای سراسر جهان، بهویژه در منطقه را ترغیب میکنند تا برای مقابله با تهدیدات نوظهور، به ابزارهای جدیتری مجهز شوند.
ماهیت زنجیرهای ضربات بیثباتکنندهای که دولت ایالات متحده طی ماههای اخیر بر ستونهای حقوقی بینالمللی نظم جهانی وارد کرده است، موجب نگرانی خاص است. ستونهایی از جمله عدم مداخله در امور داخلی، خودداری از تهدید به زور یا استفاده از آن، و حل و فصل مسالمتآمیز اختلافات بینالمللی.
ما خواستار بازگشت فوری وضعیت به مسیر حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک هستیم. روسیه مانند گذشته آماده است تا به جستجوی راهکارهای مسالمتآمیز بر اساس حقوق بینالملل، احترام متقابل و توازن منافع کمک کند.
صبح روز ۲۸ فوریه، نیروهای مسلح ایالات متحده و اسرائیل حملات هوایی به خاک ایران را آغاز کردند.
مقیاس و ماهیت تدارکات نظامی-سیاسی و تبلیغاتی که پیش از این گام بیپروا انجام شد، از جمله اعزام گروه بزرگی از نیروهای نظامی ایالات متحده به منطقه، هیچ تردیدی باقی نمیگذارد که ما با یک اقدام تجاوزکارانه مسلحانه، از پیش برنامهریزی شده و بی دلیل (بی بهانه) علیه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت و عضو سازمان ملل مواجه هستیم که نقض اصول و موازین اساسی حقوق بینالملل است.
این واقعیت نیز شایسته محکومیت است که حملات بار دیگر تحت پوشش روند مذاکراتی از سر گرفته شده صورت میگیرد. روندی که ظاهراً برای اطمینان از عادیسازی طولانیمدت اوضاع پیرامون جمهوری اسلامی طراحی شده بود و برخلاف سیگنالهایی بود که به طرف روسی داده میشد مبنی بر اینکه اسرائیلیها علاقهای به تقابل نظامی با ایرانیها ندارند.
جامعه بینالمللی، از جمله مدیریت سازمان ملل متحد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی، موظف است فوراً ارزیابی بی طرفانه و بی اغماض از این اقدامات غیرمسئولانه که با هدف تخریب صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه صورت گرفته است، ارائه دهد.
واشینگتن و تلآویو بار دیگر وارد یک ماجراجویی خطرناک شدهاند که به سرعت منطقه را به سمت یک فاجعه انسانی، اقتصادی و احتمالاً رادیولوژیکی (پرتوی) سوق میدهد.
نیات متجاوزان روشن است و کاملاً آشکارا توسط آنها اعلام میشود: تخریب نظام قانون اساسی و نابودی رهبری دولتی که برای آنها نامطلوب است و از تسلیم شدن در برابر دیکتاتوری زور و هژمونیسم خودداری کرده است. مسئولیت پیامدهای منفی این بحران دستساز، از جمله واکنشهای زنجیرهای غیرقابل پیشبینی و گرداب خشونت، به طور کامل بر عهده آنهاست.
پیامدهای سنگین این گامهای نسنجیده برای رژیم جهانی عدم اشاعه که سنگ بنای آن معاهده انپیتی (NPT) است، آشکارا نادیده گرفته میشود. در عین حال، ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی پشت نگرانیهای واهی مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایرانیها به سلاح هستهای پنهان شده است. بمباران تأسیسات هستهای که تحت پادمانهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار دارند، غیرقابل قبول است.
در واقع، نیت های واشینگتن و تلآویو هیچ ارتباطی با رژیم عدم اشاعه ندارد. آنها نمیتوانند درک نکنند که با فرو بردن خاورمیانه در ورطه تنشهای غیرقابل کنترل، در واقع کشورهای سراسر جهان، بهویژه در منطقه را ترغیب میکنند تا برای مقابله با تهدیدات نوظهور، به ابزارهای جدیتری مجهز شوند.
ماهیت زنجیرهای ضربات بیثباتکنندهای که دولت ایالات متحده طی ماههای اخیر بر ستونهای حقوقی بینالمللی نظم جهانی وارد کرده است، موجب نگرانی خاص است. ستونهایی از جمله عدم مداخله در امور داخلی، خودداری از تهدید به زور یا استفاده از آن، و حل و فصل مسالمتآمیز اختلافات بینالمللی.
ما خواستار بازگشت فوری وضعیت به مسیر حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک هستیم. روسیه مانند گذشته آماده است تا به جستجوی راهکارهای مسالمتآمیز بر اساس حقوق بینالملل، احترام متقابل و توازن منافع کمک کند.