1
از نگاه شما، روابط تهران–مسکو در ماههای آینده به چه سمتی خواهد رفت؟
روابط ایران و روسیه در ماههاوسالهای پیشِرو ازعمق بیشتری برخوردارخواهدشد.درحال حاضر،دوکشور درحال تکمیل و تقویت زیرساختهای همکاری در حوزههای مختلف هستند. روابط سیاسی، امنیتی و دفاعی میان تهران و مسکو امروز درسطحی مطلوب وعمیق قرار دارد؛هرچند درحوزه اقتصادی هنوز کاستیهایی وجودداردکه درحال برطرف شدن است.
در بیشتر حوزهها، اقدامات مهمی در حال انجام است؛ از جمله توسعه همکاریها در چارچوب کریدور حملونقل شمال–جنوب، تقویت تعاملات بانکی و پولی و هماهنگی در زمینههای گمرکی و لجستیکی. گفتوگوهای مؤثری میان دو کشور در جریان است تا بتوانیم میان بنادر و گمرکات ایران، روسیه و حتی برخی کشورهای ثالث که در مسیر ترانزیت قرار دارند، همگرایی بیشتری ایجاد کنیم.
از سوی دیگر، فراهمسازی بسترهای لازم برای ارتباط مستقیم میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور اهمیت ویژهای دارد. ما تلاش میکنیم تا بخش خصوصی ایران و روسیه بتوانند یکدیگر را بهتر بشناسند و زمینههای جدید همکاری را گسترش دهند. این موضوع در دستور کار جدی دولت، وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در روسیه قرار دارد. هدف نهایی ما شکلگیری روابطی پایدار، متوازن و مستحکم بر پایه منافع مشترک و با حفظ کامل استقلال کشور است. در این مسیر، همه تلاش خود را بهکار میگیریم تا روابط تهران و مسکو به الگویی از همکاری مؤثر و پایدار در منطقه تبدیل شود.
رفتوآمدهای فشرده تهران–مسکو چه پیامی برای اروپا و آمریکا دارد؟
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دو کشور همسایه با روابط دیرینه هستند. همانطور که میدانید، در دولت چهاردهم سیاست «همسایگی» یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود و عراقچی، وزیر خارجه بارها بر اجرای جدی و دقیق این سیاست تأکید کرده است. هدف اصلی ما این است که با همه کشورهای همسایه خود بهترین روابط ممکن را برقرار کنیم.
در این میان، روابط ما با روسیه جایگاه ویژهای دارد، چرا که دیدگاههای دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقهای و بینالمللی به یکدیگر نزدیک است و همین امر موجب شده تعاملات دو طرف عمق بیشتری پیدا کند. با این حال همواره تأکید کردهایم روابط گسترده میان تهران ومسکوبه معنای نفی ارتباط باسایر کشورهانیست. جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که با همه کشورهای جهان، بر پایه احترام متقابل، منطق و منافع مشترک روابطی متعادل و سازنده داشته باشد.
متأسفانه، کشورهای اروپایی در ماههای اخیر در قبال جمهوری اسلامی ایران رفتار مناسبی نداشتهاند. آنها بهرغم عمل نکردن به تعهدات خود در قبال برجام، تلاش کردهاند با طرح موضوعاتی نظیر «اسنپبک»ما را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که هیچ مبنای حقوقی برای چنین ادعاهایی وجود ندارد. از سوی دیگر،شاهد مواضع خصمانه آمریکا هم هستیم.حمله به تأسیسات صلحآمیزهستهای کشورمان واظهارات غیرمسئولانه مقامات واشنگتن،از جمله سخنان رئیسجمهور آمریکا مبنی بر «لزوم تسلیم ایران»، نشاندهنده تداوم سیاستهای فشار و تهدید است.
در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با گسترش رفتوآمدهای دیپلماتیک، از جمله سفرهای متقابل میان تهران و مسکو، بهروشنی نشان میدهد سیاست انزوای ایران محکوم به شکست است. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای بزرگ و تأثیرگذاری مانند روسیه و چین روابطی نزدیک و مستحکم دارد و با بسیاری از کشورهای دیگر نیز تعاملات گسترده در حال شکلگیری است.
واقعیت این که جمهوری اسلامی ایران، به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی ممتاز و نقش تعیینکنندهاش در منطقه، کشوری نیست که بتوان آن را منزوی کرد. سیاستهایی که برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده در راستای انزوای تهران دنبال میکنند، در عمل با شکست مواجه خواهد شد، زیرا ایران امروز نشان داده نهتنها منزوی نیست، بلکه بازیگری فعال، مؤثر و مستقل در عرصه روابط بینالملل محسوب میشود.
لینک مصاحبه:
https://jamejamonline.ir/fa/news/1533837/%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DA%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88
روابط ایران و روسیه در ماههاوسالهای پیشِرو ازعمق بیشتری برخوردارخواهدشد.درحال حاضر،دوکشور درحال تکمیل و تقویت زیرساختهای همکاری در حوزههای مختلف هستند. روابط سیاسی، امنیتی و دفاعی میان تهران و مسکو امروز درسطحی مطلوب وعمیق قرار دارد؛هرچند درحوزه اقتصادی هنوز کاستیهایی وجودداردکه درحال برطرف شدن است.
در بیشتر حوزهها، اقدامات مهمی در حال انجام است؛ از جمله توسعه همکاریها در چارچوب کریدور حملونقل شمال–جنوب، تقویت تعاملات بانکی و پولی و هماهنگی در زمینههای گمرکی و لجستیکی. گفتوگوهای مؤثری میان دو کشور در جریان است تا بتوانیم میان بنادر و گمرکات ایران، روسیه و حتی برخی کشورهای ثالث که در مسیر ترانزیت قرار دارند، همگرایی بیشتری ایجاد کنیم.
از سوی دیگر، فراهمسازی بسترهای لازم برای ارتباط مستقیم میان تجار و فعالان اقتصادی دو کشور اهمیت ویژهای دارد. ما تلاش میکنیم تا بخش خصوصی ایران و روسیه بتوانند یکدیگر را بهتر بشناسند و زمینههای جدید همکاری را گسترش دهند. این موضوع در دستور کار جدی دولت، وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در روسیه قرار دارد. هدف نهایی ما شکلگیری روابطی پایدار، متوازن و مستحکم بر پایه منافع مشترک و با حفظ کامل استقلال کشور است. در این مسیر، همه تلاش خود را بهکار میگیریم تا روابط تهران و مسکو به الگویی از همکاری مؤثر و پایدار در منطقه تبدیل شود.
رفتوآمدهای فشرده تهران–مسکو چه پیامی برای اروپا و آمریکا دارد؟
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دو کشور همسایه با روابط دیرینه هستند. همانطور که میدانید، در دولت چهاردهم سیاست «همسایگی» یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود و عراقچی، وزیر خارجه بارها بر اجرای جدی و دقیق این سیاست تأکید کرده است. هدف اصلی ما این است که با همه کشورهای همسایه خود بهترین روابط ممکن را برقرار کنیم.
در این میان، روابط ما با روسیه جایگاه ویژهای دارد، چرا که دیدگاههای دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقهای و بینالمللی به یکدیگر نزدیک است و همین امر موجب شده تعاملات دو طرف عمق بیشتری پیدا کند. با این حال همواره تأکید کردهایم روابط گسترده میان تهران ومسکوبه معنای نفی ارتباط باسایر کشورهانیست. جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که با همه کشورهای جهان، بر پایه احترام متقابل، منطق و منافع مشترک روابطی متعادل و سازنده داشته باشد.
متأسفانه، کشورهای اروپایی در ماههای اخیر در قبال جمهوری اسلامی ایران رفتار مناسبی نداشتهاند. آنها بهرغم عمل نکردن به تعهدات خود در قبال برجام، تلاش کردهاند با طرح موضوعاتی نظیر «اسنپبک»ما را تحت فشار قرار دهند. این در حالی است که هیچ مبنای حقوقی برای چنین ادعاهایی وجود ندارد. از سوی دیگر،شاهد مواضع خصمانه آمریکا هم هستیم.حمله به تأسیسات صلحآمیزهستهای کشورمان واظهارات غیرمسئولانه مقامات واشنگتن،از جمله سخنان رئیسجمهور آمریکا مبنی بر «لزوم تسلیم ایران»، نشاندهنده تداوم سیاستهای فشار و تهدید است.
در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با گسترش رفتوآمدهای دیپلماتیک، از جمله سفرهای متقابل میان تهران و مسکو، بهروشنی نشان میدهد سیاست انزوای ایران محکوم به شکست است. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای بزرگ و تأثیرگذاری مانند روسیه و چین روابطی نزدیک و مستحکم دارد و با بسیاری از کشورهای دیگر نیز تعاملات گسترده در حال شکلگیری است.
واقعیت این که جمهوری اسلامی ایران، به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی ممتاز و نقش تعیینکنندهاش در منطقه، کشوری نیست که بتوان آن را منزوی کرد. سیاستهایی که برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده در راستای انزوای تهران دنبال میکنند، در عمل با شکست مواجه خواهد شد، زیرا ایران امروز نشان داده نهتنها منزوی نیست، بلکه بازیگری فعال، مؤثر و مستقل در عرصه روابط بینالملل محسوب میشود.
لینک مصاحبه:
https://jamejamonline.ir/fa/news/1533837/%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DA%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88